text

„Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem.“
J. A. Komenský

středa 15. listopadu 2017

Lucky čtenářské shrnutí || ŘÍJEN 2017

Říjen byl, co se počtu přečtených knížek týče, úspěšný měsíc. Měla jsem poměrně dost času na čtení a to především proto, že nejprve jsem měla týden volno, kdy jsem hodně času trávila v autobusu, a hned na to jsem na další týden lehla s chřipkou. Sečteno, podtrženo, celkem jsem za říjen přečetla devět knížek.

Hned ze začátku října jsem dočetla třetí díl Písně ledu a ohně s názvem Bouře mečů od George R. R. Martina, jelikož jsem ale tuto knihu četla především v průběhu září, do počtu říjnových knih ji nepočítám.
Jelikož existuje seriál Hra o trůny, tak samozřejmě sjíždím i ten. (Teprve jsem ale dokoukala třetí řadu, protože si to nejprve chci přečíst, a pak si to tak nějak seriálem zrekapituluji.) U třetí série už se seriál odklání od předlohy o něco více, než dosud, pořád se ale drží těch hlavních událostí. Kniha je za mě ale prostě lepší.
Jen malá poznámka... Pokud jste to nezaznamenali, tak u Arga minulý týden vyšlo nové vydání Hry o trůny s novým překladem, a to jak v pevné tak i v měkké vazbě.


Po Bouři mečů jsem měla chuť na něco kratšího. Vyhrála to Fantastická zvířata a kde je najít - Původní scénář od J. K. Rowling.
Samotný děj knihy se odehrává ještě před narozením Harryho Pottera. Mlok Scamander se spolu s kufrem plným kouzelných tvorů vypraví do Ameriky, aby jednoho z nich navrátil do jeho přirozeného prostředí. Jenže nedopatřením mu několik těchto tvorů unikne a on je musí získat zpět. Zároveň s jeho příjezdem se v New Yorku začnou dít podivné věci, které vypadají jako dílo nějakého tvora.
Tento scénář jsem četla až poté, co jsem viděla stejnojmenný film, takže se mi všechny scény odehrávaly před očima.

Následující knihou byl již dlouho odkládaný thriller Dokonalý cizinec od R. Knight.
Catherine Ravenscroftové na svém nočním stolku objeví knihu, kterou nikdy předtím neviděla. Po jejím přečtení je zděšena, jelikož v knize je popisována událost, kterou tolik let před všemi držela v tajnosti. O tomto temném tajemství neměl vidět nikdo kromě ní a jediného dalšího člověka - ten je však již po smrti.
Tak z této knihy jsem bohužel příliš nadšená nebyla. Moc thrillerů jsem zatím nečetla, ale i tak znám lepší. Podle anotace a vychvalování od kolegyň jsem čekala něco víc napínavého. Všechny postavy mi přišly otravné a jejich chování až příliš vyhrocené. To jak to "bylo" doopravdy jsem si domyslela už někdy v polovině. Za mě nemůžu doporučit.

Na Humbooku jsem ve VIP balíčku dostala reading copy knížky Dívka z inkoustu a hvězd od K. M. Hargrave, a jelikož jsme hned po Humbooku odjížděla na dovolenou a neměla s sebou příliš knih, hned jsem se do ní pustila.
Isabella je třináctiletá dívka žijící se svým otcem kartografem ve vesnici, které vládne guvernér, a která je izolována od zbytku ostrova. Její nejlepší kamarádka, která je dcerou guvernéra, se ale jednoho dne ztratí, a tak je sestavena pátrací skupina, jejíž součástí se stane i Isabella, aby je navigovala a zároveň nové území zakreslovala do map. Na zakázaném území se ale dějí podivné věci, který mají co dělat s událostmi, které jsou už brány jako pouhé příběhy.
Na tuto knížku už jsem nejspíš příliš stará. Bohužel mě nebavila. Více v RECENZI.

Ve slevě jsem si na dovolené koupila knihu Podivná knihovna od H. Murakamiho.
V této povídce jde chlapec do knihovny vrátit knížky a nějaké si půjčit, ale už z knihovny nevyjde ven, jelikož je jedním dědkem zaveden dolů do sklepení s labyrintem, aby se naučil nazpaměť několik svazků knih, aby si tyto informace mohl dědek spolu s jeho mozkem vypít.
Už jsem od Murakamiho četla Útok na pekárnu a Podivnou knihovnu jsem pochopila úplně stejně - vůbec. Asi si zkusím od Murakamiho přečíst i nějaký román, jeho povídkám prostě nerozumím.

Z Humbooku jsem si přivezla také knihu Kaziměsti od Martina Bečana. Původně jsem si ji vůbec kupovat nechtěla, ale autor o ní mluvil tak zajímavě, až jsem Kaziměsty prostě musela mít! Hned po besedě jsem si je běžela na stánek koupit a pak jsem si šla stoupnout do fronty na podpis a teď toho rozhodně nelituji.
Čtyři přátelé vysokoškoláci (Lazar, Cesmín, Parma a Zima) začnou ve městě nacházet místa, na která do té doby nikdy nenarazili, a začnou vídat podivné věci. Například tramvaj číslo 0, kterou, jak se zdá, vidí pouze oni. Vydají se po jejích kolejích až do Nikam, kde kanály vás můžou sežrat, tramvajové koleje jsou horskou dráhou, a kde se domy podivně naklánějí. Netrvá dlouho a čtveřice se do Nikam přestěhuje na ulici Podivná a začne objevovat druhou tvář jejich studijního města.
Martin Bečan má snad bezednou fantazii! Něco tak šíleného jsem vážně ještě nečetla. Absurdnost je srovnatelná s Alenkou v říši divů. Prostě skvělé a velmi originální.

V polovině září vyšel Jiný svět, první díl série Hraju, abych žil od Dmitrije Ruse. První, co na knize jistě zaujme, je její obálka. Nejraději bych ji nominovala na nejhezčí knižní obálku roku. Její obsah mě pohltil ale ještě více.
Hlavní hrdina Gleb se nechce smířit s tím, že by měl zemřít kvůli nevyléčitelné nemoci. Doslechne se o tom, že spolu s příchodem virtuální reality, se objevil fenomén tzv. vtažení hráčů do hry. Tento proces je nevratný, fyzické tělo hráče umírá, ovšem jeho vědomí dál žije v herním světě a stává se jeho součástí. Jako bývalý hráč neváhá ani chvíli a rozhodne se o vtažení do hry pokusit.
Já jsem z této knihy byla naprosto nadšená! Hltala jsem stránku za stránkou a prostředí hry Jiný svět mi obrovsky přirostlo k srdci. Teď jenom doufám, že Fragment přeloží a vydá i další díly, kterých je tuším dalších šest. Recenzi můžete najít ZDE.

Docela nedávno jsme si s Fandou udělali takový návyk, že si každý večer předčítáme vždy jednu kapitolu z knížky, přičemž se střídáme zhruba po pěti stránkách. Tentokrát to byl Harry Potter a Tajemná komnata od J. K. Rowling. Původní vydání jsem věnovala sestře a dokupuji si to nové s těmi krásnými obálkami a jelikož jsme ani já, ani Fanda neměli Harryho celého přečteného, tak jsme se rozhodli spojit příjemné s užitečným a trávíme takhle spolu večery.
Předpokládám, že Harry Pottera nemusím nijak moc představovat. Harry vyrůstal u tety a strýce, protože jeho rodiče zemřeli. V den svých jedenáctých narozenin se dozvídá, že je čaroděj, a že jeho rodiče zabil zlý černokněžník Voldemort. V novém školním roce nastupuje na školu čar a kouzel v Bradavicích, aby se naučil vše, co kouzelnictví obnáší. Seznamuje se zde se svými nerozlučnými přáteli s Ronem a Hermionou. Tajemná komnata je druhý díl této série a Harry nastupuje do druhého ročníku. Již během prázdnin je Harry domácím skřítkem Dobbym varován, aby se do Bradavic tento rok nevracel, že se budou dít zlé věci. Jenže on Dobbyho varování neposlechne. Během školního roku po chodbách školy slýchá zvláštní nepřátelský hlas, který slyší ale jen on. Jednou ale narazí na zkamenělou kočku školníka a od té doby útoky stále pokračují. Znamená to, že v Bradavicích již opravdu není bezpečno?

Alchymistu od P. Coelha jsme si chtěla přečíst už od základní školy. Odkládala bych to snad ještě déle, kdybych nenarazila na vydání, které jsem si prostě musela koupit, a kdyby v letošní knižní výzvě nebyla kniha starší než čtenář.
Kniha vypráví o pastýři, kterému se dvakrát po sobě zdál stejný sen o pokladu u Egyptských pyramid, a rozhodl se, že ho nalezne. Alchymista ale není tak o samotném příběhu pastýře, jako spíše o následování životní cesty, sledování znamení, nevzdávání se a trpělivosti.

Říjen jsem završila knihou Dcera krále močálů od K. Dionne, která vyšla v rámci podzimního Knižního čtvrtka.
Helena je matka dvou dcer a má milujícího manžela. Jenže je trochu jiná než ostatní ženy v jejím věku. Má skvělé stopařské a lovecké schopnosti, které využívá, když se vypraví na lov medvěda. Tyto schopnosti získala již v dětství, kdy ji její otec, který byl zároveň únoscem její matky, tomuto umění učil. Její otec byl již před několika lety dopaden a Helena zcela změnila svou identitu a své tajemství si pečlivě chrání i před vlastním manželem. Jenže jednoho dne její otec uteče při převozu a údajně se má pohybovat poblíž domu, kde Helena žije. Kdo jiný by ho měl dopadnout, než jeho vlastní dcera, která ví, jak Král močálů uvažuje?
Na tuto knihu jsem byla hodně zvědavá a nezklamala mě. Sice nebyla tak napínavá, jak jiné thrillery bývají, ale i tak jsem si ji opravdu užívala. Na tuto knížku chystám recenzi, tak více potom v ní. Za mě doporučuji.


A to by bylo za říjen vše. Největší knižní zklamání měsíce byl pro mě Dokonalý cizinec, od kterého jsem prostě čekala více. Naopak nejvíce nadšená jsem byla z knihy Jiný svět, která ve mně vzbudila pocity jako ještě žádná jiná. Rozhodně vám doporučuji i knihy Kaziměsti a Dcera krále močálů.

Napište, pokud jste některou z těchto knih také četli, případně jak se vám líbila. A jaké knihy v říjnu jste přečetli vy?




 

Žádné komentáře:

Okomentovat